På morgonen gjorde vi mätningar för grundkarta i Trosa där vi mätte in brunnar, ventiler och hushörn som inte fanns på kartan. Vi använde både GPS och totalstation (vi ställde upp på piké och etablerade mot annan piké).
Efter lunch gick jag ett pikétåg för första gången. Det gällde inmätning till primärkartan av större skogsstig där inga polygoner fanns och GPS var hopplöst. Karin och jag började i ena änden där det fanns en polygon på ett berg. Vi etablerade fri station mot polygonen och en piké (som vi mätt med gps) med lämplig vinkel emellan. Längre fram på vägen slängde vi ut två pikéer som vi mätte in. När vi mätt vägen så långt det gick från den fria så ställde vi stationen över piké nr 2 och etablerade mot nr 3. Här slängde vi ut en piké nr 4 som vi mätte in. Vi mätte en bit väg och ställde oss på piké nr 4 och etablerade mot nr 3. Så fortsatte det ett tag. Sen skulle vi har slutat tåget på polygon, men det behövdes inte för detta jobbet. Det blev alltså ett flygande pikétåg, då vi inte slutade på känd punkt.
Idag blev det nödvändig träning med totalstation. Grabbarna jag ofta jobbar med använder oftast GPS så det är jag rätt van vid. Med Karin blir det istället station, vilket är bara bra, då träningen för stationsetableringar också behöver hållas igång.
Farligt att åka pikétåg ;)
SvaraRadera